تولید محتوای هدفمند

19 مرداد 1402  |0 بازدید

این روزها دنیای تولید محتوا بسیار حرفه‌ای‌تر از قبل شده و تولیدکنندگان محتوا مانند هنرمندانی زیرک و خلاق به صید مشتری‌های واقعی و وفادار مشغول هستند. تولید محتوا باید در راستای بازاریابی انجام شود و هدفی شفاف داشته باشد تا به موفقیت برسد. اگر در زمان خلق یک اثر، هدفی برای خود تعیین نمی‌کنید بهتر است این روش را به ‌کلی فراموش کنید. این کار آب در هاون کوبیدن است؛ چراکه نه‌تنها سبب پیشرفت وب‌سایت نمی‌شود بلکه با درجا زدن، وب‌سایت مورد نظر را از رقبا عقب می‌اندازید.

تولیدکننده محتوا تنها درصورتی می‌تواند به پیشرفت وب‌سایت کمک کند یا زمینه را برای موفقیت کسب‌وکارهای مختلف هموار کند که به‌درستی آموزش دیده و سطح اطلاعات و آگاهی خود را بالا برده باشد. اولین و مهمترین قدم برای رسیدن به جایگاه ایده‌آل، یادگیری چگونگی تولید محتوای هدفمند است. محتوایی گل نهایی را می‌زند که با استراتژی‌های بازاریابی هماهنگ باشد و گروه خاصی از مخاطبین را نشانه گرفته باشد. 

هدف تولید محتوا چیست؟

هدف اصلی از تولید محتوا در دنیای امروز، ارائه اطلاعات مفید، افزایش دانش و ایجاد سرگرمی برای مخاطبان است. تهیه و ارائه محتوا سبب ایجاد ارتباط بین فرد تولیدکننده و مخاطبان می‌شود و به آن‌ها امکان می‌دهد تا از طریق پلتفرم‌های مختلف ارتباطی، مانند وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و... با یکدیگر در ارتباط باشند. همچنین تولید محتوا می‌تواند به منظور افزایش فروش و معرفی محصولات و خدمات یک شرکت یا برند، مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی در دنیای دیجیتال امروزی تولید محتوا با هدف رشد و توسعه فردی، ارتقاء تجاری و رسیدن به بالاترین میزان سوددهی مورد توجه قرار گرفته است.

در «کاتب» کارشناسان و تولیدکنندگان محتوا با کمک محتوای مفید و اثرگذار، یک شرکت یا کسب‌وکار کوچک را به شرکتی بزرگ و قدرتمند تبدیل می‌کنند. متخصصین باتجربه «کاتب» پیام منحصربه‌فردی از سوی مدیران مشاغل تدارک می‌بینند و آن را به اطلاع مخاطبین خاص خود می‌رسانند. این کارشناسان ماهر با شناسایی رقیبان تجاری و تشخیص مخاطبین هدف، اقدام به تولید محتوای هدفمند می‌کنند.

اهمیت تولید محتوای هدفمند

هر محتوا برای رسیدن به هدف مناسب نیست و به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. کارشناس محتوا نمی‌تواند محتوایی تولید کند که برای رسیدن به چند هدف مناسب و کاربردی باشد. بنابراین برای اینکه رتبه وب‌سایتی را در گوگل ارتقاء دهید باید محتوای هدفمندی در آن منتشر کنید. یک محتوای هدف‌دار، از ابتدا تا انتها از یک قاعده کلی تبعیت می‌کند و در هر شرایطی به آن پایبند است. زمانی که یک محتوای هدفمند و باکیفیت منتشر می‌شود شما و سفارش‌دهنده محتوا را به آنچه می‌خواهد می‌رساند.

در «مجموعه کاتب» کارشناسان تولید محتوا به خوبی اهمیت تولید محتوای هدفمند را درک کرده‌اند و می‌دانند زمانی یک محتوا سودآور است که جذاب و براساس علایق مخاطب تولید شده باشد. همچنین متخصصین ماهر مجموعه، با به‌کارگیری کلمات کلیدی مرتبط، بهبودی قابل‌توجهی برای وب‌سایت یا صفحه اجتماعی شما در رتبه‌بندی صفحات مرورگر ایجاد می‌کنند. نویسندگان «کاتب» به مشتریان بالقوه درک بهتری از محصولات و نوع خدمات ارائه می‌دهند و آن‌ها را به مشتریان دائمی و وفادار تبدیل می‌کنند. همچنین با تولید یک محتوای حرفه‌ای و هدف‌دار، برند سفارش‌دهنده را نسبت به رقیب‌ها ارتقاء می‌دهند.

برای هر قسمت محتوا خود هدف داشته باشید

محتوا بخش بزرگی از زندگی همه ما را به خود اختصاص داده است؛ به همین علت چگونگی تولید آن اهمیت زیادی دارد. یک محتوای خوب و مفید مخاطب را متقاعد می‌کند، به سؤالاتش پاسخ می‌دهد و کمک می‌کند تا به نتیجه درست برسد. ممکن است مخاطب با مشاهده یا خواندن محتوای تولید شده محصولی خریداری نکند؛ اما در صورتی که محتوای شما هدفمند باشد، حتماً ذهن او درگیر خواهد شد. تولید محتوای هدفمند باید براساس قواعد و تکنیک‌هایی انجام شود که مشتری را درگیر خود کند و احساس نیاز را در وی بیدار نماید.

در قدم اول شما باید داستانی طراحی کنید که بتوانید با کمک آن مخاطب را با خود همراه نمایید. داستان سرایی مخاطب را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به وی کمک می‌کند تا در خصوص داستانی که می‌بیند یا می‌خواند، تصویر ذهنی خلق کند. هر محتوا از مقدمه باید شروع شود، به بدنه و قسمت اصلی برسد و نهایتاً به نتیجه‌گیری منجر شود. یک محتوای خوب و باکیفیت در هر قسمت هدفی دارد و آن هدف را دنبال می‌کند.

در «مجموعه کاتب» روند تولید محتوا به این شکل است که متخصصین تولیدکننده مقدمه‌ای جذاب تهیه می‌کنند. هدف آن‌ها در تهیه مقدمه این است که نیاز مخاطب را بیدار کنند. بدین ترتیب مخاطب یا کاربر احساس می‌کند جای درستی قرار گرفته است و با کمک این محتوا به پاسخ سؤالات خود می‌رسد. کارشناسان «کاتب» در قسمت اصلی و بدنه محتوا هدف خود را براساس آنچه مخاطب به دنبالش است، تنظیم می‌کنند؛ این گونه کابر تمام اطلاعات مورد نیاز را با مشاهده یا مطالعه بدنه محتوا به‌دست می‌آورد. در نهایت محتواهای تولید‌شده توسط تولیدکنندگان «کاتب» با هدف قرار دادن پاسخ به سؤال مخاطب، به نتیجه‌گیری می‌رسد.  

4 هدف ساده و مهم در تولید محتوا

مدیران مشاغل و صاحبین کسب‌وکار با چهار هدف مهم و اصلی اقدام به سفارش محتوا می‌کنند. آن‌ها باتوجه به اینکه چه نوع محتوایی برای صفحه یا وب‌سایت خود احتیاج دارند، هدف خود را تعیین می‎کنند و برای رساندن پیام خود به مشتری از 4 روش زیر استفاده می‌کنند:

  • ایجاد لینک یا به‌دست آوردن لینک‌های مختلف
  • رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل یا موتورهای جستجوگر
  • آموزش کاربر
  • برقراری تعامل اجتماعی

جذب لینک های مختلف

نوشتن محتوای بک لینک به خلاقیت نیاز داردف زمانی این نوع محتوا مفید و باکیفیت است که بتواند به‌عنوان یک منبع مورد استفاده قرار گیرد و به‌اصطلاح از سایت‌های دیگر بک ‌لینک بگیرد. محتوای مناسبی که بتواند لینک سازی کند، یک محتوای فوق‌العاده و راه‌گشا به‌حساب می‌آید. در «مجموعه کاتب» جهت تهیه محتوای بک لینک ابتدا باتوجه به داده‌های سفارش‌دهنده یک موضوع جذاب انتخاب می‌شود و با کمک ابزارهای تولید محتوا مانند «گوگل ترندز» در جهت نیاز بازار هدف، محتوای مفید را تولید می‌کنند. سپس با کمک نظرسنجی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت موردنظر داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و به ‌شکل دیگر از آن‌ها استفاده می‌کنند.

متخصصین تولید محتوای هدفمند در «کاتب» در مرحله بعدی می‌توانند با کمک داده‌ها و نیاز بازار، هدف اطلاعات و نکات جذاب از نظر مخاطب را به وی ارائه دهند. اقدام مهمی که کارشناسان «مجموعه کاتب» در مرحله آخر تولید بک لینک انجام می‌دهند، استفاده از اینفوگرافیک یا نمودار محتوا است؛ به ‌این ترتیب محتوایی جذاب و باب میل مخاطب تهیه می‌نمایند. محتواهای تولید شده در «کاتب» با یک استراتژی مشخص منتشر شده و به اشتراک گذاشته می‌شود.

انواع محتوا برای کسب لینک

تولیدکننده باهوش و خلاق محتوا، می‌تواند برای خلق محتواهای بک لینک از روش‌های مختلفی استفاده کند. کارشناسان باتجربه برای به‌دست آوردن لینک‌های مختلف می‌دانند که تنها یک شیوه تولید محتوا کافی نیست و برای موفقیت وب‌سایت باید محتواهایی تولید کنند که اطلاع‌رسان بوده و همچنین قابلیت بک لینک را داشته باشند. هر وب‌سایت برای دیده شدن باید تلاش کند تا رتبه خود را در گوگل بالا ببرد، بنابراین برای رسیدن به این منظور لازم است لینک‌های بزرگ و چشمگیری داشته باشد. برای آن‎که محتوای شما لینک‌های خوبی به‌دست آورد باید جذاب و فوق‌العاده باشید. انواع محتواهای بک لینک عبارتند از:

  • اینفوگرافیک
  • تحقیقی
  • پست‎های مهمان
  • ابزار تعاملی
  • نظرسنجی متخصصان

به دست آوردن رتبه های برتر در گوگل

برای رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل باید محتوایی خلق کنید که ترافیک وب‌سایت سفارش دهنده را افزایش دهد. فکر نکنید هرچه محتوای شما طولانی‌تر باشد، موفقیتتان بیشتر خواهد بود. شما زمانی گل نهایی را می‌زنید که بدانید کاربر دنبال چه چیزی آمده است. یک تولیدکننده محتوا ماهر و کاردان، هدف محتوا را مشخص می‌کند و براساس آن محتوایی مناسب طراحی و تولید می‌کند. برای رسیدن به نتایج بالا، محتوا نویس «کلیدواژه‎» و «عبارات» مرتبط با عنوان را پیدا می‌کند و براساس آن‌ها محتوایی جامع و فوق‌العاده ارائه می‌دهد.

شما به‌عنوان تولیدکننده هدفتان را کسب رتبه برتر در گوگل قرار دهید و براساس آن فیلترهای مختلفی برای راهنمایی بیشتر کاربر در نظر بگیرید. به‌این ترتیب با تولید محتوای هدفمند، رتبه شما در جستجوگر گوگل به‌طرز شگفت‌انگیزی بالا می‌رود.

بهترین محتوا برای کسب نتایج برتر گوگل

رتبه‌بندی در گوگل را باید جدی گرفت! مسلماً رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل سخت است؛ اما با تولید محتوای باکیفیت و غنی دست ‌یافتنی است. تولید محتوای هدفمند کسب نتایج برتر گوگل را میسر می‌کند، حتماً می‌پرسید چگونه؟ موتورهای جستجو مانند گوگل برای درک بهتر میزان ارزشمندی محتوای شما نیاز به سیگنال‌های خاصی دارند. این سیگنال‌ها را شما باید از طریق راه‌کارهای زیر در اختیار موتور جستجوگر گوگل قرار دهید:

  • محتوای مناسب، کاربردی و اصیل تولید کنید که مخاطب راه‌حل مشکلات خود را در محتوای شما بیابد.
  • محتوایتان را مرتباً به‌روز کنید.
  • محتوایی تولید کنید که منحصربه‌فرد باشد تا بازدیدکنندگان آن را به اشتراک بگذارند.
  •  حتماً از تصویر و اینفوگرافیک مرتبط با موضوعتان در محتوا به‌کار ببرید.
  • از تکنیک‌های بهینه‌سازی استفاده کنید تا محتوای شما در نتایج برتر گوگل قرار گیرد.

علاوه‌بر تکنیک‌ها و راه‌حل‌های ذکر شده، شما در زمان خلق محتوای متنی باید «کلمات کلیدی» مرتبط با محتوایتان و «پرسونای مخاطب» را نیز در نظر بگیرید. حواستان باشد تکرار بیش‌ازحد کلمات کلیدی در رتبه‌بندی گوگل نتیجه معکوس خواهد داشت؛ اما وقتی شما بدانید مخاطبتان کیست و برای یافتن چه پاسخی به این وب‌سایت آمده است، با رعایت تراکم کلمه کلیدی رتبه وب‌سایت را بالا خواهید برد.

آموزش مخاطب؛ هدفی مهم در تولید محتوا

کارشناسان در «مجموعه کاتب» برای تولید محتوای هدفمند، تکنیک‌های خلاقانه و کاربردی را مورد استفاده قرار می‌دهند. این متخصصین می‌دانند که محتوا هرچه باشد با هدف بازاریابی تهیه می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازدیدکنندگان یک وب‌سایت، یا در حال حاضر مشتری هستند یا قرار است در آینده مشتری شوند. بنابراین باید محتوایی تولید گردد که به سؤالات بازدیدکننده پاسخ دهد و آن‌ها را به خرید یا استفاده از خدمات ترغیب کند. در این شرایط است که مشتری با خواندن یا مشاهده محتوای وب‌سایت برای مشاهده دیگر محتواها یا خرید، به وب‌سایت مورد نظر وارد می‌شود و به مشتری دائمی تبدیل می‌گردد.

توجه داشته باشید هر محتوای آموزشی حتماً و لزوماً بک لینک نیست، بلکه هر محتوایی می‌تواند با هدف رتبه‌بندی، جذب مشتری قدیمی و تبدیل مشتری بالقوه به مشتری دائمی آموزش‌هایی به مخاطب ارائه دهد.

 کسب مشارکت اجتماعی با تولید محتوا

امروزه رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان مفیدترین مرجع یا منبع برای دریافت اطلاعات محسوب می‌شوند. این شبکه‌ها و پلتفرم‌ها در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سلامت و... به سؤالات مخاطبین پاسخ می‌دهند. بنابراین اگر قرار است برای ارتقاء تجاری یک وب‎سایت محتوا تولید کنید، باید محتوایی با هدف برقراری روابط اجتماعی خلق نمایید. اینجا است که تولید محتوای هدفمند اهمیت پیدا می‌کند. در «مجموعه کاتب» کارشناس تولید محتوا هدف اصلی وب‌سایت را مشخص می‌کند و برای رسیدن به آن تمرکز می‌نماید. محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی بالاترین بازخورد و نتیجه را به خود اختصاص داده است، محتوای ویدئویی است. علاوه‌بر ویدئو، تصاویر، فرمت‌های جالب و جذاب و کوییزها در ارتقاء تجاری هر برندی بسیار نقش دارند.

یک محتوا برای 4 هدف؛ امری سخت یا غیر ممکن

غیر ممکن است شما بتوانید برای 2 یا چند هدف یک محتوای مشترک تولید کنید. هر محتوا هدف مخصوص و اطلاعات مختص خود را لازم دارد. توجه داشته باشد تولید محتوا برای چند هدف با تولید محتوا بدون هدف هیچ تفاوتی ندارد. بنابراین محتوا باید براساس یک استراتژی و برنامه‌ریزی مشخصی تولید گردد. در «مجموعه کاتب» تولید هر محتوا زمانی آغاز می‌شود که کارشناس هدف برند را بداند، برنامه دقیقی داشته باشد و رقبا برند را بشناسد. بر این اساس نویسنده محتوایی تولید می‌کند که مخاطب پسند، منحصربه‎‌فرد و باکیفیت است. چنین محتوایی رتبه وب‌سایت را در گوگل بالا می‌برد و برند مورد نظر را به پیشرفت و سوددهی می‌رساند.

سخن پایانی

اگر احساس می‌کنید انسان خلاق و سازنده‌ای هستید و می‌توانید نیاز اطلاعاتی مشتری را از طریق پیام‌های فروش در اختیار وی قرار دهید، به تولید محتوای هدفمند فکر کنید. برای اینکه شما در این مسیر به موفقیت برسید، به خوبی مطالعه و تحقیق نمایید و باتوجه به نیاز مخاطبان شروع به تولید محتوا کنید. به‌خاطر داشته باشید محتوای شما باید منحصربه‌فرد باشد تا مخاطب را به خود جذب کند و تا پایان در کنار شما بماند. شما با تولید محتوای باکیفیت نه‌تنها به ارتقاء تجاری سفارش‌دهنده کمک می‌کنید، بلکه سبب پیشرفت کاری خود نیز خواهید شد.